© 2017 av Nettverk for kvinner i brann og redning

epost: kvinneribrann@gmail.com

Org.nr: 919776013 

September 17, 2018

March 8, 2018

December 17, 2017

November 15, 2017

October 24, 2017

October 23, 2017

October 22, 2017

Please reload

Siste innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Utvalgt innlegg

El- og hybridbil - Skumle saker?

19 Oct 2017

El - og hybridbiler er skuddet som aldri før. Skal vi tro produsenter og forbrukerne så er de absolutt kommet for å bli og de kommer til å bli flere trafikkulykker med disse bilene involvert fremover. Tilbake til helt i starten da disse bilene kom på markedet var faresignalene store for oss som jobber i en brann og redningstjeneste. Vi ble fortalt at det var stor fare for å få støt i oss og klipping skulle gjøres med den aller største forsiktighet. Heldigvis gikk utviklingen og opplysningene i riktig retning og det viser seg at mye av bekymringen rundt støt og klipping ikke var gjeldende så lenge vi følger noen få grunnleggende instrukser. 

 

Rune Wiggo Johnsen, fra Trøndelag brann og redningstjenste IKS, har satt seg grundig inn i tematikken og har forelest på flere konferanser og kurs i både nasjonalt og internasjonalt. 

Her er hans råd om du skulle komme til en trafikkulykke med El eller hybridbil involvert: 

 

  • Gå inn fra siden. Ikke opphold deg foran eller bak bilen før du kan bekrefte at den har gjort seg selv strømløs, eller at du selv har stengt den av.

  • Utløst airbag forteller oss at hovedbatteriet er stengt, og bilen vil ikke ha strøm frem til motor. (Bilen har selv gjort seg ufarlig)

  • Slår du av bilen, eller kobler fra 12v batteriet vil hovedbatteriet også bli avstengt. Dette gjør du hvis airbag ikke er utløst. (Du gjør bilen ufarlig selv)

  • Servicebryter (orange) er ikke prioritert. Dette er en bryter som servicepersonell bruker når de skal jobbe med batteriet, inne på et verksted. Utløst airbag, avslått bil eller frakoblet 12v batteri er nok for oss.

  • Det er ingen fare for å få i seg strøm ved slokking av brann i slike kjøretøy. Vær forberedt på at det kreves MYE vann hvis batteripakken tar fyr. Ikke stikk slokkespiker eller andre lure ting inn i batteriet - kjøl med vann!

  • Det er ingen fare for å få i seg strøm når vi klipper i disse bilene, men ikke klipp i kanaler og gulv, da det er mulighet for å klippe i batteriet. Klipper du hull i batteriet vil det starte varmeutvikling og brann.

  • Ved bruk av kjettingmetoden for hurtigfrigjøring klipper vi på samme måte som alle andre biler (øverst og nederst i A-stolpen)

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square